Vem är entreprenör?

Jag har varit på den mest inspirerande och roliga föreläsningen någonsin, och då han jag inte ens se klart till min förtvivlan. Åva gymnasium anordnade idag en föreläsning för sina entreprenörstvåor av Hidayet Tercan, en kvinna som på papper verkar vara fantastisk, nästan övermänsklig. Hon föddes 1971 i Kurdistan. Vid 8-års ålder dog hennes pappa och hon fick börja hjälpa till för familjens överlevnad. Vid 18-års ålder kom hon som flykting hit till Sverige. Efter att på egen hand ha lärt sig Svenska började hon jobba på en pizzeria och tog även kontakt med Röda korset. För röda korset började hon föreläsa för skolungdomar om främlingsfientlighet, och hennes personliga utlärningssätt tog henne ändå upp till Internationellt arbete om ledardskap och mobbing. Hon arbetade sedan vidare som affärsutvecklare på Åhlens och startade efter det upp företaget Transfer.
 Med en sådan överväldigande bakgrund förväntade jag mig en rätt utsliten och fårad kvinna, men genom dörrarna kom någon helt annan. En fantastiskt vacker kvinna, ung och med en elegans som kunde få henne att platsa bland de högsta cheferna på vilket företag som helst. Dessutom med ett stort leende på läpparna. Jag var i chock. 
 Hennes föreläsning var som sagt en av de mest intressanta jag har varit på, och den gav mig verkligen en tankeställare. Framför mig stod en person med egentligen alla motsättningar emot sig: Hon var kvinna, ung och invandrare, och ändå så hade hon lyckats ta sig upp högre än vad de flesta andra lyckas med. 
 Detta leder till just det här inläggets egentliga tema,; Vem är egentligen en entreprenör? Vad är det som får en entreprenör att lyckas? Hidayet tog upp den här frågan, och jag tycker att hon hade riktigt intressanta teorier. Oftast när man pratar om entreprenörer så säger folk att en entreprenör är en säljare som tror på sin idé. Man pratar om att en entreprenör är orädd och full av passion. Hidayet höll med om det här, men vad är det som tar fram de här egenskaperna och varför startar inte fler människor företag i storlek som Eriksson?
 Under föreläsningen nämnde Hidayet anledningar som den svenska rädslan för att sticka ut och bekvämlighet. Redan när vi är små uppmanas vi att ta det försiktigt, att minimera riskerna. Vi ska inte hopa från stenen, vi ska inte springa dit, vi ska inte,  vi ska inte. Redan från dagisnivå uppmanas vi att "vi inte ska". I skolan fortsätter denna process där vi ska läsa samma böcker i samma takt. Vi ska räcka upp handen och vara duktiga, men vi får inte vara för duktiga. Vi ska helt passa in i den mall som vi lever i så att de runt omkring oss kan förstå sig på oss. Det är egentligen inte konstigt att inte fler vågar gå ut ur mallen för det kräver en stor kraft.
 En entreprenör är en person som vågar sluta lyssna på de runt omkring sig, som vågar ställa sig utanför och kämpa för sig själv. En entreprenör är någon som inte är rädd att vara ensam.
Hidayet berättade att hon trodde att en av anledningarna till att hon klarade sig så bra här i Sverige var att hon var ensam, hon hade inga runt omkring sig som uppmanade henne att vara "realistisk".
 Ändå sen hon var 8 hade hon också fått hjälpa till och ta ansvar. Det är inte många 8-åringar i Sverige som sitter barnvakt. Jag tror dock att det är bra att få ansvar redan när man är ung och jag tror att det fomar en väldigt positivt. Här i Sverige behöver vi oftast inte växa upp förrän vi är 18-20, det är ju inte konstigt att inte fler så startar fragångsrika företag.
 Om man läser om förebilder som Ingavar Kamprad och Hidayet Tercan så är en gemensam nämnare att de tidigt har fått lära sig att ta ansvar och jobba. Hidayet tog som sagt hand om sin familj och Ingvars första inkomst var att sälja pennor till de klasskamrater som hade glömt ta med sin penna till skolan.

För att skapa fler entreprenörer tror inte jag att vi ska starta utbildningar i säljkunskap eller starta eget-kurser för Ungdomar. Jag tror helt enkelt att vi ska lära oss att växa upp tidigare. Med det vill jag inte uppmana alla att bli flyktingar. Men precis som Hidayet sa så föds vi alla fria. Vi bör upppmana vår barn att sälja jultidingar eller hjälpa till hemma, vad som helst så länge de får känna att de har en betydelse. När vi är barn är vi orädda och öppna, men omgviningen manar in oss i en mall. För att skapa fler framgångsrika företag här i Sverige måste vi helt enkelt släppa kontrollen och låta barnen få var de orädda entreprenörer de föds till.

Hidayet, en inspirerande förebild för oss alla


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0